Rivierdolfijn gezien! - Reisverslag uit Cà Mau, Vietnam van Jeroen Herk - WaarBenJij.nu Rivierdolfijn gezien! - Reisverslag uit Cà Mau, Vietnam van Jeroen Herk - WaarBenJij.nu

Rivierdolfijn gezien!

Door: Jeroen van Herk

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

14 April 2013 | Vietnam, Cà Mau

Het is leuk om te ervaren hoe het er hier aan toe gaat. Het eerste ding daarbij is dat het, na onze lange Hollandse winter, raar is om te merken dat als je het raam van je hotelkamer opendoet, de warme lucht je tegemoet stroomt…! Dat is een heerlijke ervaring overigens.

Je denkt er niet als eerst aan, maar de Aziatische Tijger Vietnam is ook nog gewoon een communistisch land. Alle gronden zijn bijvoorbeeld eigendom van de staat, bedrijven en particulieren betalen pacht of huur, en de media worden door de staat gecontroleerd. Hier en daar een bombastisch gebouw met grote leuzen erop geschilderd, hebben ze ook. Dit alles leidt er toe dat het af en toe op eieren lopen is. Een collega van WWF Vietnam vertelde me dat het zaak is om uit de politieke gevoeligheden te blijven. Hierbij zijn goede “antennes” en een goed netwerk cruciaal. En je kunt niet grootst uitpakken in de media als je iets op de politieke agenda wilt zetten, wat vrije media is er niet. Er wordt dus zorgvuldig geopereerd door WWF Vietnam.

Verder zijn de Vietnamezen behoorlijk goed georganiseerd en flexibel. Ze houden van een goede sfeer en er wordt behoorlijk veel gelachen, valt me op. Het congres-diner eindigt ook met een karaoke show waar veel mensen lekker aan meedoen! Had ik nog niet eerder meegemaakt. De mensen hebben over het algemeen een toekomstgerichte en positieve instelling. De professionals die ik ontmoet, hebben vaak een aantal jaren in het buitenland gestudeerd (veelal USA, Nederland, Duitsland, Zweden, UK) en hebben daardoor een brede blik ontwikkeld.

Het eten heeft overigens niet geleden onder het communisme! Het is steeds héérlijk en overdadig. Waar ik alleen niet aan kan wennen, is het slurpen tijdens het eten! Het is hier een teken “dat het je goed smaakt” en het gesmak is dan ook niet van lucht als je met 12 mensen rond een tafel zit. In mijn oren klinkt het echter niet best…

En die rivierdolfijn? Ik dácht er een te zien toen we met de boot op de Mekong voeren… Maar bij navraag bleek dat ze wel degelijk voorkomen in de Mekong rivier maar niet op dat deel van de rivier. Dus het is vast een andere grote vis geweest.

• 15 April 2013 - 10:00

Froukje:

Interessant de zorgvuldige aanpak van WWF Vietnam en leuk om te horen dat ze zo positief zijn. Geeft vast veel energie!

• 15 April 2013 - 11:53

Esther Blom:

Hai Jeroen,

Zo, dat klinkt heel goed allemaal! Leuk om te lezen. Maak je maar geen zorgen, wij bewaken het fort hier wel in het regenachtige Zeist! Geniet!