Romantiek in het oerwoud: Ramsar Ca Mau, een feit - Reisverslag uit Cà Mau, Vietnam van Jeroen Herk - WaarBenJij.nu Romantiek in het oerwoud: Ramsar Ca Mau, een feit - Reisverslag uit Cà Mau, Vietnam van Jeroen Herk - WaarBenJij.nu

Romantiek in het oerwoud: Ramsar Ca Mau, een feit

Door: Jeroen van Herk

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

13 April 2013 | Vietnam, Cà Mau

We zijn in een snelle boot op weg naar het Ca Mau gebied. We varen door een soort Biesbosch, maar dan in de tropen en veel groter. We gaan over een brede getijdenrivier en daarna door kleinere stroompjes en langs vissersdorpjes op palen.

Vandaag wordt het vijfde Ramsar-gebied van Vietnam een feit! Het wordt vandaag officieel benoemd tot Ramsar-gebied en het is daardoor beter beschermd en interessanter voor ecotoetisme.

Ca Mau is een mangrove bos, een kust-oerwoud. Het gebied is 41.000 ha groot; 2x zo groot als Amsterdam. Na de amazone in Brazilië komt het meeste mangrovebos in Vietnam voor. Er komen wel 200 vis- en 100 vogelsoorten voor, waaronder de zeer zeldzame zwartkopibis en de zwarthalsooievaar.

De ceremonie is groots, grappig en mooi. Er wordt uitgepakt! De officiële Ramsar oorkonde wordt uitgereikt aan de directeur van het Nationaal Park, voorzien van vuurwerk!! De hele ceremonie wordt begeleid met romantische nummers en dans. Vietnamese tranentrekkers en sierlijke danseressen. Ziet er prachtig uit...!! De stekker gaat er even uit als een tropische hoosbui de geluidsinstallatie platlegt; maar dat wordt snel opgelost.

Zie de foto's..!!