De toekomst van de Mekong Delta - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Jeroen Herk - WaarBenJij.nu De toekomst van de Mekong Delta - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Jeroen Herk - WaarBenJij.nu

De toekomst van de Mekong Delta

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

17 April 2013 | Vietnam, Xóm Pho

Vandaag voor het eerst gewoon naar kantoor, maar dan in Hanoi. Het kantoor van mijn collega's van WWF Vietnam. Het verkeer is imponerend, fantastisch en afschuwelijk tegelijk... "Drukte" krijgt hier een heel andere dimensie! En over smog hebben we het maar even niet...

We werken vandaag aan de WWF visie voor de Mekong Delta. Deze presenteren we binnenkort aan de Vietnamese overheid. Deze ziet zich geconfronteerd met een flink aantal milieuproblemen in de delta: water vervuiling, overstromingen, droogte in de zomer, achteruitgang natuurgebieden, zeespiegelstijging, kusterosie en achteruitgang drinkwater. Dat is nogal wat!

Wij kiezen voor een Mekong Delta waar ruimte is voor mens, natuur en economie. Waarbij wordt ingezet op het actief benutten van de krachten van de delta om deze veiliger te maken voor de toekomst. Een voorbeeld hiervan is om de rivieren open te houden zodat het sediment de kust kan bereiken en versterken. Dus geen grote afsluitende dijken of sluizen in de riviermonding aanleggen. Dit is goed voor de veiligheid, scheepvaart, visserij én natuur.

Daarnaast zetten we in op bescherming van de natuur! Nu is slechts 1% van de oppervlakte van de delta beschermd. Dat is heel weinig. Wij zetten in op wettelijke bescherming van de belangrijkste natuurgebieden zodat er in de toekomst ook nog kraanvogels in de Mekong Delta voorkomen.

• 17 April 2013 - 10:43

Bart Geenen:

Hoi Jeroen,
    Ik heb je berichten met plezier gelezen. Ben wel een beetje jaloers.
    Het zou fantastisch zijn als WWF de waarde (en kracht) van een natuurlijke delta met ruimte voor mens, economie en natuur echt goed naar voren zou kunnen brengen en dat beleidsmakers dit plan omarmen. We hebben in Nederland geleerd dat we de waarde van een natuurlijke delta niet moeten onderschatten. Vietnam zou kunnen kijken naar de lessen die we in Nederland geleerd hebben, maar nog sterker lijkt het me als Vietnam aan de wereld laat zien dat zij wel een natuurlijke delta kunnen behouden en kunnen profiteren van wat een natuurlijke delta nu en in de toekomst te bieden heeft. En daarmee een Aziatisch voorbeeld worden voor de wereld. Inclusief voor Nederland. Dus bouwen op eigen overtuiging en waarden.
    Succes, Bart