De Vietnamezen - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Jeroen Herk - WaarBenJij.nu De Vietnamezen - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Jeroen Herk - WaarBenJij.nu

De Vietnamezen

Door: Jeroen van Herk

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

18 April 2013 | Vietnam, Xóm Pho

Nog even over de Vietnamezen. We kennen ze vooral van de loempia's, de Vietnamoorlog en de bootvluchtelingen. Het land is zich sinds de openstelling circa 15 jaar geleden echter in hoog tempo aan het ontwikkelen.

Ik had het daar met mijn collega Dung, directeur natuurbescherming van WWF Vietnam over. "Het is een bijzondere tijd waar we in leven op dit moment. De mogelijkheden zijn veel groter dan eerder, zeker voor de jongeren".

Hijzelf heeft ooit in Engeland gestudeerd. "Toen ik daar voor het eerst kwam wist ik niet wat ik zag. Mijn ouders waren allebei overtuigd communist en daar ben ik zelf ook mee opgegroeid. Ik ging naar een kapitalistisch land, waar alles vervuild zou zijn en de mensen slecht, was mij geleerd. Dat bleek helemaal niet waar! Ik was ronduit gechoqueerd en het gaf me een ander beeld over Vietnam".

Ondertussen gaat de economische ontwikkeling hard door. En dat loopt hier anders dan bij ons. Arme mensen en een open riool letterlijk aan de ene kant van de weg en laptops, tablets en een elektrische scooter aan de andere kant. Daar zat in Nederland 100 jaar en een aantal stappen tussen.