Natuur Mekong Delta beter beschermd! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jeroen Herk - WaarBenJij.nu Natuur Mekong Delta beter beschermd! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jeroen Herk - WaarBenJij.nu

Natuur Mekong Delta beter beschermd!

Door: Jeroen van Herk

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

19 April 2013 | Vietnam, Hanoi

Het is hier vandaag mijn laatste dag. Nog één keer door deze leuke en drukke stad en dan weer naar huis. Ik kijk terug op een zeer geslaagd bezoek aan de Mekong Delta. Het is één van de grootste deltagebieden ter wereld en is het leefgebied van grote aantallen vogels, vissen en zoogdieren, bijvoorbeeld de beschermde kraanvogel.

We hebben hier als WNF concreet bijgedragen aan een betere bescherming van het bijzondere mangrove bos Ca Mau (zoutwater kustbos) van 41.000 ha, 2 maal de grootte van Amsterdam. Het heeft de internationale Ramsar status ontvangen (natuurstatus voor bijzondere gebieden); Ca Mau is daarmee het 5e Ramsar gebied van Vietnam. De ceremonie was een mooie en grappige bijeenkomst met romantische zang en dans in het oerwoud.

De Ramsar status versterkt ook de kansen voor eco-toerisme. Het is de verwachting dat dit zich nu beter kan gaan ontwikkelen. Alleen het gerucht dat het een Ramsar gebied zou worden, heeft het laatste jaar al tot een verdubbeling van het aantal toeristen geleid! De lokale bevolking kan dan de vruchten plukken gaan plukken van het bijzondere gebied waar ze wonen.

Er is echter niet alleen goed nieuws. Er zijn ook de nodige problemen in de Mekong Delta, al dan niet gerelateerd aan de snelle economische ontwikkeling. Dit betreffen watervervuiling, overstromingen, kusterosie, aantasting van de natuur en achteruitgang van het drinkwater. Met de klimaatverandering op komst is dit geen goed nieuws.

WWF Vietnam speelt hier op in en gaat zich de komende jaren richten op projecten die goed zijn voor natuur en mens. Oude overstromingsvlaktes weer "aankoppelen" aan de rivier zodat er meer ruimte voor het water is, meer mangrovebos aanleggen aan de kust zodat deze beter beschermd is tegen stijging van de zeespiegel en het verder versterken van de duurzame productie van vis ( de pangasius uit de schappen van de Albert Heijn).

WNF heeft in 2009 samen met anderen het onafhankelijke Aquaculture Stewardship Council (ASC) opgericht (http://www.wnf.nl/nl/actueel/nieuws/bericht/?bericht=6449). Dit is in Vietnam succesvol toegepast door 25 ondernemers die pangasius kweken. Hierdoor vervuilen ze hun omgeving minder én hebben ze een kwalitatief beter product. WWF Vietnam gaat hier de komende jaren samen met ondernemers mee verder. Hierdoor draagt WWF bij aan versterking van de natuur én betere omstandigheden voor de mensen in de delta.

De Vietnamezen zelf zijn een leuk volk. Het is me opgevallen hoe positief ze zijn en dat er veel gelachen wordt! Dat lijkt me sowieso goed…. Ze maken ondertussen een bijzondere tijd door. De economische ontwikkeling gaat hard en er doen zich nieuwe kansen voor. De smart phones zijn all over maar het open riool is er ook nog.

Het was bijzonder dat weer even van dichtbij mee te maken. En dan ga ik nu een heerlijke laatste mango shake drinken en mijn koffer pakken…