Dutch Mountains in de Mekong Delta? - Reisverslag uit Cà Mau, Vietnam van Jeroen Herk - WaarBenJij.nu Dutch Mountains in de Mekong Delta? - Reisverslag uit Cà Mau, Vietnam van Jeroen Herk - WaarBenJij.nu

Dutch Mountains in de Mekong Delta?

Door: Jeroen van Herk

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

12 April 2013 | Vietnam, Cà Mau

Het is druk in de delta, tussen de rivieren. Ik zit in de bus en passeer grote, traag stromende rivieren. De Nederlandse overheid ondersteunt de Vietnamese overheid met het vergroten van de waterveiligheid in hun delta. Wij Nederlanders hebben veel expertise op dit gebied en Nederlandse consortia maken plannen voor het aanpassen van de water-infrastructuur rond Ho Chi Min en in de Mekong Delta.

Voor de natuur in de Mekong Delta is het van groot belang dat er geen "copy - paste" plaatsvindt van onze Afsluitdijk en de Haringvlietsluizen. In hun tijd waren het technische hoogstandjes maar het heeft de natuur, recreatie en visserij ook heel veel gekost! Sterker, de Afsluitdijk kan als de grootste ecologische ramp van Nederland van de laatste 100 jaar worden beschouwd. Daarnaast heeft het tot nieuwe, niet voorziene problemen geleid, zoals Zandhonger in de Oosterschelde en Blauwalgen in het Volkerak Zoommeer!
(Meer info: http://www.rijkswaterstaat.nl/water/plannen_en_projecten/vaarwegen/oosterschelde/oosterschelde_zandhonger)

Gelukkig zijn er de laatste jaren innovatieve "building with nature" projecten ontwikkeld. Hierbij wordt de veiligheid vergroot door de krachten van de natuur te gebruiken. De Zandmotor bij Den Haag is hiervan het bekendste voorbeeld (http://www.wnf.nl/nl/actueel/nieuws/bericht/?bericht=6326). WNF ondersteunt dit van harte en draagt concreet bij aan de monitoring van de natuur op de zich ontwikkelende Zandmotor.

De vraag is nu of er de komende jaren "Dutch Mountains" gaan verrijzen langs de rivieren onder me of dat er nieuwe "building with nature" projecten voor de Mekong Delta worden ontwikkeld. Voor de Mekong Delta en de Nederlandse watersector zou het beter zijn als we deze toekomstgerichte "building with nature" concepten ontwikkelen en niet het verleden kopiëren!

Groeten uit de Mekong Delta!
Jeroen

• 14 April 2013 - 21:43

Hans:

Hombre,

da's een best statement about de Afsluitdijk... zomaar in je reisverslag!! Maar erg grappig om te lezen, dat zeker!!
    Heb het bericht even door gestuurd naar de Volkskrant, Telegraaf en het AD. Ze zouden je even bellen vandaag of morgen, je hoort het wel.
    Zie je vrijdag in Sippenaeken!!

Groet, Hans.